Okazją do pozyskania środków na autobusy elektryczne może być najnowszy nabór, ogłoszony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. MPK Łódź wprost bowiem zaznacza, że bez zewnętrznego dofinansowania nie kupi szybko kolejnych "elektryków".
Od początku 2026 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły nabywać już tylko autobusy zeroemisyjne. Dotyczy to więc nie tylko m.in.
Warszawy, Wrocławia,
o którym pisaliśmy w minionym tygodniu, ale także Łodzi.
Ponad pół miliarda z UE na autobusy elektryczne
Wiadomo już, że ze strony miejskiego przewoźnika jest deklaracja, że bez zewnętrznego dofinansowania, nie kupi dużej liczby kolejnych "elektryków". Poza tym takie inwestycje odkłada po 2028 roku.
I tutaj z pomocą mogłoby przyjść
Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Mowa jest o działaniu "FENX.03.01 Transport miejski – autobusy i trolejbusy", w którym pula środków wynosi blisko 550 mln złotych. a maksymalna wysokość dofinansowania to 85 proc. M.in. przewoźniczy mogą zgłaszać swoje wnioski od 2 grudnia 2025 do 2 marca 2026 roku.
Jednak na razie nie wiadomo, czy miejska spółka złoży wniosek. – Szczegółowo analizujemy wszystkie możliwości pozyskania środków zewnętrznych na zakup nowego taboru. Dotyczy to również działania FENX.03.01 – tłumaczy "Transportowi Publicznemu" Piotr Wasiak, rzecznik MPK Łódź.
Przedstawiciel spółki zaznacza, że na razie za wcześnie, aby mówić o szczegółach przyszłych zakupów – w tym o planowanej liczbie kolejnych "elektryków".
Autobusy elektryczne w Łodzi. Na razie 15 proc. całej floty MPK Łódź aktualnie posiada w swoim parku taborowym 25 autobusów elektrycznych, które użytkuje od 2022 roku. To
17 autobusów 12-metrowych Volvo 7900 electric oraz
8 18-metrowych Solarisów Urbino 18 electric. Z kolei do połowy 2026 roku
na ulice Łodzi wyjdzie 36 najnowszych elektryków od Solarisa. Będzie to 14 autobusów krótkich oraz 22 autobusy przegubowe.
Warto wspomnieć, że 61 sztuk autobusów elektrycznych, które posiadać będzie łódzki przewoźnik, stanowić będzie 15 proc. pojazdów elektrycznych w całej flocie MPK. Ta teraz liczy 404 autobusy. Natomiast pojemność obydwóch zajezdni wynosi maksymalnie 420 pojazdów.